Page 85 - Urban Jungle mode d'emploi_NL _HD
P. 85
WIELEN EN BANDEN
Het wiel bestaat uit de naaf, de spaken en de velg. Bij het meest gebruikte systeem, d.w.z. de draad- of vouwband, wordt de band zo op de velg gemonteerd dat hij de binnenband omsluit. Er loopt een velglint rond het velgbed (a) om de gevoelige band te beschermen tegen de randen van het velgbed, die vaak scherp zijn.
Een ander veelgebruikt systeem bestaat uit tubeless banden waarvoor specifieke velgen zonder boorgaten en stevig vastgeschroefde ventielen nodig zijn.
De wielen worden aanzienlijk belast door het gewicht van de bestuurder en eventuele bagage en door hobbeligge wegoppervlakken en terreinen.
Hoewel wielen met grote zorg worden gemaakt en nauwkeurig worden afgesteld, kunnen spaken en nippels de eerste kilometers wat spanning verliezen. Vraag uw URBAN JUNGLE-dea- ler de wielen te controleren en uit te lijnen, nadat u ze hebt ingereden na ongeveer 100 tot 300 kilometer of 5 tot 15 gebruiksuren.
Controleer de wielen regelmatig na de inrijperiode. Het zal echter zelden nodig zijn om de spaken (b) opnieuw aan te spannen.
OPMERKING
Het centreren (opnieuw centreren) is een lastige klus die u zeker aan uw URBAN JUN- GLE-dealer moet overlaten.
VEILIGHEIDSINSTRUCTIES
Tubeless banden worden niet verder in overweging genomen. Lees de handleidingen van de velgfabrikant, de bandenfabrikant en vraag uw dealer om advies.
OPMERKINGEN OVER BANDEN, BINNENBANDEN, VELGLINT, BANDENSPANNING
De banden moeten grip en tractie bieden. Tegelijkertijd moeten ze soepel lopen en het comfort van de bestuurder verhogen door kleine schokken te absorberen. Zowel de rolwrijving als de grip zijn afhankelijk van de aard van het karkas, de rubbersamenstelling en het loopvlak van de band. Uw URBAN JUNGLE-dealer helpt u graag bij uw keuze uit de vele soorten banden (c).
a
b
c
ORIGINELE GEBRUIKSAANWIJZING | 85 |