Page 57 - Urban Jungle mode d'emploi_NL _HD
P. 57
Bij de meeste verende vorken met schroefveren kan binnen nauwe grenzen een voorspanning op de veren worden uitgeoefend door aan een knop boven aan de vorkkroon te draaien (a). Als dat niet mogelijk is en de gewenste negatieve veerweg ("sag") niet kan worden ingesteld, moeten de schroefveren worden vervangen door hardere of zachtere modellen. De vervanging is een taak voor de URBAN JUNGLE-dealer.
Gebruik bij het vervangen van onderdelen alleen onderdelen met het juiste merkteken en gebruik voor de zekerheid originele reserveonderdelen. Uw URBAN JUNGLE-dealer helpt u graag verder.
Maak na elke wijziging aan de instellingen (b) altijd een testrit over wegen met verschillende oppervlakken.
Controleer achteraf de positie van de rubberen ring/kabelbinder. De afstand tot de buitenpoot- afdichting is de maximale veerweg die u hebt gebruikt (c). Als de rubberen o-ring/kabelbinder slechts een paar millimeter is verschoven, is uw achterschokdemper te stevig. Verlaag de luchtdruk van luchtgeveerde vorken of de initiƫle veerspanning van schroefveren. Als dat geen verbetering oplevert, laat dan de veren vervangen.
Als de rubberen ring/kabelbinder over de hele lengte van de buis is verschoven of als de vork hoorbaar op de grond zakt en herhaaldelijk de bovenkant raakt bij het rijden op slechte wegen, is de afstelling van de veren te zacht. Bij luchtgeveerde vorken moet de druk worden verhoogd. Laat stalen schroefveren vervangen door uw URBAN JUNGLE-dealer.
WAARSCHUWING
Verende voorvorken zijn zo ontworpen dat ze schokken absorberen. Als de vork te stijf is en vastzit, gaan de door het terrein veroorzaakte schokken rechtstreeks het frame in zonder enige demping. Het frame is normaal gesproken niet ontworpen om weerstand te bieden tegen dergelijke ongedempte spanningen. Als uw vering een vergrendelings- mechanisme heeft, activeer de vergrendelingsfunctie dan niet tijdens het rijden op ruw terrein, maar alleen tijdens het rijden op glad terrein (wegen) en op veldwegen.
De verende voorvork moet zo worden ingesteld en afgesteld dat deze het einde van zijn veerweg niet bereikt, d.w.z. bottom out, tenzij in extreme gevallen. Een te zachte veer- constante (te lage luchtdruk) is meestal hoorbaar of voelbaar als een "kletterend" geluid. Dit geluid wordt veroorzaakt door de plotselinge volledige compressie van de verende vork, wanneer deze bottom out bereikt. Als de verende voorvork regelmatig zijn maximale compressie bereikt (bottom out), zal deze na verloop van tijd falen, net als het frame.
a
b
c
ORIGINELE GEBRUIKSAANWIJZING | 57 |