Page 80 - Urban Jungle mode d'emploi_NL _HD
P. 80

VERSNELLINGSNAVEN (INTERNE VERSNELLINGSNAVEN) Werking en controle
De voordelen van versnellingsnaven (d+e) zijn hun gesloten ontwerp. In tegenstelling tot derailleurversnellingen bevindt het versnellingssysteem zich in het naafhuis, alleen de primaire verhouding van het kettingblad naar het tandwiel bevindt zich daarbuiten. Bovendien kunt u alle versnellingen schakelen met één versteller.
Als de aandrijfketting regelmatig wordt onderhouden, heeft deze een relatief langere levens- duur. En dit geldt zelfs nog meer als het wordt beschermd tegen de invloeden van het weer door een afgesloten kettingkast.
Bij versnellingsnaven met meerdere versnellingen wordt de krachtoverbrenging en de aanpas- sing van de overbrengingsverhouding normaal gesproken gegarandeerd via één of meerdere planetaire tandwielen, afhankelijk van het aantal versnellingen. Om te schakelen moet de pedaalkracht kort verminderd worden.
In tegenstelling tot derailleurversnellingen kunnen versnellingsnaven niet alleen gecombineerd worden met handmatig bediende remmen (velg-, trommel-, rol- of schijfremmen), maar ook met terugtrapremmen (f) (rol- of trommelremmen) die worden bediend door een omgekeerde rotatie van de pedalen. De beste remkracht wordt bereikt met de pedalen horizontaal.
WAARSCHUWING
Zorg er altijd voor dat het schakelen zo min mogelijk lawaai maakt en absoluut schokvrij verloopt.
Maak uzelf vertrouwd met de bediening van uw versnellingen op een plaats zonder ver- keer en oefen de bediening van de shifters of de draaigrepen en het remsysteem, voordat u uw fiets op de openbare weg gebruikt.
Bij sommige versnellingsnaven is het effect van de terugtraprem afhankelijk van de gekozen versnelling. Lees de handleiding van de fabrikant van de versnelling zorgvuldig door en maak uzelf vertrouwd met de remfunctie, voordat u uw fiets op de openbare weg gebruikt.
 d
 e
 f
 | 80 | ORIGINELE GEBRUIKSAANWIJZING






















































































   78   79   80   81   82