Page 67 - Urban Jungle mode d'emploi_NL _HD
P. 67
Om de remmen opnieuw af te stellen, draait u de gekartelde borgring los op het punt waar de remkabel de remhendel op het stuur ingaat (a). Draai de gekartelde afstelbout met gleuf een paar slagen los. Dit vermindert de vrije slag van de remhendel. Houd de afstelbout stevig vast en draai de borgring vast tegen de remhendel. Dit voorkomt dat de stelbout vanzelf loskomt.
Zorg ervoor dat de gleuf van de bout niet naar voren of naar boven is gericht, want dan kan er gemakkelijker water of vuil binnendringen.
WAARSCHUWING
Test na het afstellen altijd de werking van de remmen bij stilstand en controleer of de remblokken volledig in de velg grijpen zonder de band te raken, wanneer u ze hard aantrekt.
SCHIJFREMMEN
Werking en slijtage
Het meest opvallende kenmerk van schijfremmen (b) is hun uitstekende remwerking. Ze rea- geren veel sneller in natte omstandigheden dan velgremmen en bereiken hun normale hoge remkracht binnen zeer korte tijd. Ze vereisen weinig onderhoud en slijten de velgen niet zoals velgremmen dat doen. Schijfremmen bestaan uit de remklauw (c), de rotor, de remleidingen (hydraulisch) of kabels (mechanisch) en de remhendel. Door het bedienen van de remhendel worden de hydraulische zuigers samengedrukt door hydraulische druk of mechanisch, waar- door de remblokken tegen de rotor worden gedrukt.
De wrijving die tijdens het remmen ontstaat, veroorzaakt slijtage aan zowel de remblokken als de rotors. Veelvuldige ritten in de regen en op onverharde ondergrond kunnen de slijtage van beide remoppervlakken versnellen. Afhankelijk van de fabrikant en het model zijn er verschillen- de manieren om de slijtagegrenzen van de remblokken en rotors te controleren.
a
b
c
ORIGINELE GEBRUIKSAANWIJZING | 67 |